środa, 27 lipca 2011

Doskonałe radio ...

Każdy kto zajmuje stanowisko odpowiedzialne za formatowanie radia twierdzi że wie w jaki sposób zmienić program. Zmienić oczywiście na lepsze czyli takie żeby więcej słuchaczy wysyłało smsy - czyli płaciło rozgłośniom komercyjnym za nagrody, które wygrywają. (badania radiowe) Ale wróćmy do zmian. Osoba, która pretenduje na stanowisko managera zawsze dużo obiecuje. To jest jest taki model popularny w swoim działaniktóry chyba od zawsze tam pracuje i jeszcze pamiętam go jak prowadził programy poranne.u już w dzieciństwie. Kiedy to nasze dzieci obiecują nam wiele rzeczy za zabawkę (lalkę, autko itd). Schemat jest bardzo prosty niczym w filmie Prestiż - Najpierw jest obietnica, potem zwrot a następnie prestiż.

Jednak to ostatnie rzadko się udaje. Weźmy dla przykładu szereg zmian personalnych w grupie Eurozet w ostatnich latach. W tym radiu panika, która była spowodowana spadkiem słuchalności bardzo niekorzystnie odbiła się na dalszym rozwoju tego radia. Jeżeli reklamodawcy przestają kupować produkty takiej rozgłośni to zaczyna ona tracić grunt pod nogami. Oszczędności są pozyskiwane dzięki dokładaniu obowiązków lub poprzez roszady osób z tej samej firmy.
Jednak jak dało się zauważyć w ciągu ostatnich dwóch lat radio ZET jedyne co zrobiło , to pogorszyło swój udział w rynku radiowym. Ostatnia zmiana na stanowisku redaktora naczelnego też nie przyniesie lepszej słuchalności. Obecnie poziom słuchalności dla radia ZET to 15-16% i nie wynika to z jakiejkolwiek modyfikacji programowej. Większość słuchaczy nie przywiązuje wagi do tego co słucha i to oni są podstawowym budulcem audytorium dla papkowatych stacji. Siłą radia Zet przestała być muzyka. Zmiana bardzo dobrego linera była ostatnią deską ratunku, która okazała się ... spróchniała jak i sam pomysł.

Czyli z tego wynika bardzo prosty rachunek. Dla radia ZET nie potrzeba w obecnej chwili żadnej innej strategii programowej. Ta stacja straciła potencjał słuchaczy przez zmianę muzyki (muzyka). Można było w ciągu ostatnich dwóch lat usłyszeć z rana ballady, które śpiewała Norah Jones. Przy takiej muzyce czas zdecydowanie się wydłuża. Jednak są to podstawy, których osoby odpowiedzialne za te zmiany nie miały. Jednak to co się stało jest dobrym przykładem dla wielu obserwatorów rynku radiowego w kraju czego należy się wystrzegać przy formatowaniu radia. Dlaczego radio Zet nigdy nie będzie miało słuchalności na Śląsku? To proste - osoby odpowiedzialne za muzykę nie potrafią jej sformatować. Ale widać Warszawa jest lepszym kąskiem reklamowym niż Śląsk.

Porównując te zmiany do zmian w radiu RMF FM to z praktycznego punktu widzenia wygląda na bardzo nieprzemyślane decyzje. W radiu RMF FM za program odpowiada T.Sołtys. Od kilkunastu lat związany z tym radiem. Pamiętam jak prowadził poranki które (mimo że często czytane) to były bardzo ciekawe. Ta osoba do dziś odpowiada za RMF FM. I mimo spadków, które w obecnej chwili to radio zalicza, nadal jednak będzie liderem rynku radiowego w Polsce. Słuchalność RMF nigdy nie spadnie poniżej 23%. Natomiast słuchacze, którzy teoretycznie odchodzą od tej stacji nigdy nie zasilą słuchalności Radia Zet (badania). Będzie to widać na przełomie kolejnych miesięcy kiedy to słuchalność radia Zet niestety nie wzrośnie. Nie zasilą z prostego powodu. Słuchacz, nawet masowy, nie zamieni siekierki na kijek.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz